Журнал «KANT: Social science & Humanities» №2(18) 2024

ВИЗУАЛЬНО-АКУСТИЧЕСКОЕ ПРОСТРАНСТВО, ПО МАРШАЛЛУ МАКЛЮЭНУ: ПРОТИВОРЕЧИВЫЕ ИНТЕРПРЕТАЦИИ И ОЦЕНКИ ЕГО КОНЦЕПЦИЙ • ИНСТРУМЕНТЫ КОНСТРУИРОВАНИЯ ЛОЖНОЙ ДОСТОВЕРНОСТИ О ГОРОДЕ В КИНЕМАТОГРАФИЧЕСКОМ ТВОРЧЕСТВЕ ВУДИ АЛЛЕНА • ОБРАЗЫ ВЕНЕЦИИ В ТВОРЧЕСТВЕ ДМИТРИЯ БУШЕНА • ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДОЛОГИИ М. ВЕБЕРА ПРИ ИЗУЧЕНИИ ВЫСТАВОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ИМПЕРАТОРСКОЙ АКАДЕМИИ ХУДОЖЕСТВ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ ХIХ ВЕКА • ПОСЛЕДНИЙ ГЕНИЙ РУССКОЙ МУЗЫКИ ХХ СТОЛЕТИЙ – АЛЬФРЕД ШНИТКЕ • "МУЗЫКА СЕРДЦА": СЛУХОВОЙ ПЕРЕЛОМ В ТВОРЧЕСТВЕ ЛЮДВИГА ВАН БЕТХОВЕНА

правила публикации научных статей в научном журнале «KANT»

Содержание номера

Обозрение. Мнения, события, явления
  • Визуально-акустическое пространство, по Маршаллу Маклюэну: противоречивые интерпретации и оценки его концепций [стр. 2-9]
    Григорьева Марина Анатольевна, кандидат политических наук, шеф-редактор журнала "KANT", Издательство "Ставролит", Ставрополь ORCID: 0009-0002-9186-3954 SPIN-код: 3366-6974
    подробнее 

    Цитировать: Григорьева М.А. Визуально-акустическое пространство, по Маршаллу Маклюэну: противоречивые интерпретации и оценки его концепций // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 2-9. EDN: YFDUSR. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.1

    Данное исследование раскрывает концепцию визуально-акустического пространства, обозначенную Маршаллом Маклюэном, и в частности, его взгляд на изменения, сопровождаемые появлением новых электронных устройств, трансформирующих современное мышление и опыт. "Мозаичный подход", который он сознательно выбрал для того, чтобы иллюстрировать, что в эпоху высокой визуальной и акустической интенсивности, сочетающей печатный станок и радио-телевещание, связность и логика изложения уступают место фрагментации и прерывистости, а также определяют разъятие общего информационного полотна на отдельные лоскуты данных. Помимо успеха и признания со стороны читателей, в академической среде работы Маклюэна на момент их выхода в свет были восприняты с большой долей скепсиса и получили неудовлетворительные оценки, которые приведены из собрания цитат от Роберта Спарроу-Даунса. В связи с чем, в центре обсуждения статьи - разбор концепции сопряжен с разбором ее оценок и интерпретаций. Помимо "Галактики Гутенберга" и "Понимания медиа", ознаменовавших стремительный взлет Маклюэна, к работе привлечены более поздние статьи и интервью с ним с опорой на обзорный труд Роберта Э. Бэйба, посвящение от Джанин Маршессо и анализ современного поворота к акустическому образу Хасана Чубасси.

    ключевые слова: Маршалл Маклюэн; визуально-акустическое пространство; информационное поле; Интернет; технологические устройства.

    Visual-acoustic space, according to Marshall McLuhan: conflicting interpretations and assessments of his concepts
    Grigorieva Marina Anatolievna, PhD of Political sciences, Chief-editor of journal "KANT", Publisher Stavrolit, Stavropol

    This study explores Marshall McLuhan's concept of visual-acoustic space, and in particular his view of the changes that new electronic devices are transforming contemporary thinking and experience. The "mosaic approach" he deliberately chose to illustrate that in an era of high visual and acoustic intensity, combining the printing press and radio-television broadcasting, coherence and logic of presentation give way to fragmentation and discontinuity, and also determine the disintegration of the overall information fabric into individual pieces of data. In addition to success and recognition from readers, McLuhan's work was received with a great deal of skepticism in the academic community at the time of its publication and received unsatisfactory ratings, which are given from a collection of quotations from Robert Sparrow-Downs. In this connection, the focus of the discussion of the article is the analysis of the concept coupled with the analysis of its assessments and interpretations. The work draws, in addition to The Gutenberg Galaxy and Understanding Media, which marked McLuhan's meteoric rise, but also later articles and interviews with him, drawing on a review by Robert E. Babe, a dedication by Janine Marchessault, and an analysis of the contemporary turn to the acoustic image Hassan Chubassi.

    keywords: Marshall McLuhan; visual-acoustic space; information field; Internet; technological devices.

Культурология
  • Основные тенденции послевоенной художественной жизни Татарии после Конференции шести автономных республик 1947 года [стр. 10-16]
    Авдошина Светлана Арсеновна, преподаватель, Казанский федеральный университет, Казань, Республика Татарстан
    подробнее 

    Цитировать: Авдошина С.А. Основные тенденции послевоенной художественной жизни Татарии после Конференции шести автономных республик 1947 года // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 10-16. EDN: YHMXGW. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.2

    Цель исследования – выявить особенности развития послевоенной советской художественной культуры Татарии на основе документов Российского государственного архива литературы и искусств по событиям Конференции шести автономных республик 1947 года. На Конференции были представлены работы художников Татарии, написанные в соответствии с методом "соцреализма". Также среди представленных произведений Союза художников Татарии искусствоведами были обнаружены "формалистические" работы. В статье впервые вводятся материалы по обвинениям в "формализме" художников Н.А. Смирнова, К.С. Счастнева и К.З. Шамазова, что составляет научную новизну работы. В результате исследования были выявлены основные тенденции послевоенной художественной жизни, которые выразились, прежде всего, в ее жесткой регламентации со стороны власти: так, изменились требования к произведениям художников, появился новый фронт борьбы – борьба с "формализмом".

    ключевые слова: Конференция шести автономных республик; Союз художников Татарии; история художественной культуры; формализм; соцреализм; изобразительное искусство.

    The main trends in the post-war artistic life of Tatarstan after the Conference of the Six Autonomous Republics in 1947
    Avdoshina Svetlana Arsenovna, lecturer, Kazan Federal University, Kazan, Republic of Tatarstan

    The purpose of the study is to identify the features of the development of the post-war Soviet artistic culture of Tatarstan on the basis of the documents of the RGALI on the events of the Conference of the Six Autonomous Republics in 1947. The Conference featured works by artists of Tatarstan, painted in accordance with the method of "socialist realism". Art historians also found "formalistic" works among the works of the Union of Artists of Tatarstan. For the first time, the article introduces materials on accusations of "formalism" by artists N.A. Smirnov, K.S. Schastnev and K. Z. Shamazov, which constitutes the scientific novelty of the work. As a result of the research, the main trends of post-war artistic life were revealed, which were expressed primarily in its strict regulation by the authorities: thus, the requirements for the works of artists changed, a new front of struggle appeared - the fight against "formalism".

    keywords: Conference of Six Autonomous Republics; Union of Artists of Tataria; history of artistic culture; formalism; socialist realism; art.

  • Мифологема Российского общества: прошлое и настоящее [стр. 17-22]
    Афанасьев Ньургун Вячеславович, кандидат филологических наук, доцент, кафедра Фольклора и культуры, Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, Якутск SPIN-код: 2827-2148
    подробнее 

    Цитировать: Афанасьев Н.В. Мифологема Российского общества: прошлое и настоящее // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 17-22. EDN: WHRCKM. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.3

    Целью исследования является анализ особенностей мифологем российского общества в контексте прошлого и настоящего. Для достижения данной цели будут рассмотрены особенности народных мифологем в разных исторических периодах развития. Материалом для исследования в настоящей статье послужили работы российских ученых, которые посвящены исследованию сущности и особенностей мифологем российского общества на разных этапах его развития. В качестве методов исследования автором использовали методы историко-культурного и социокультурного анализа, также метод структурного анализа, что обеспечивает всестороннее исследование различных составляющих феномена социальной мифологии. Автором в процессе исследования были выделены несколько исторических периодов, обладающих своими особенностями в структуре народной мифологии и мифологем: 1) Древние славяне; 2) Позднее Средневековье и ранее Новое время; 3) Эпоха Петра I и Великих реформ; 4) Эпоха позднего императорского Российского государства, Советского периода и постсоветской эпохи; 5) Современные мифологемы российского общества.

    ключевые слова: мифологема; общество; миф; наследие; ментальность; традиция; мифология; исторический период.

    Mythologem of Russian society: past and present
    Afanasev Nurgun Vyacheslavovich, PhD of Philological sciences, Associate Professor, Department of Folklore and Culture, North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosova, Yakutsk

    The purpose of the study is to analyze the features of the mythologies of Russian society in the context of the past and present. To achieve this goal, the features of folk mythologies in different historical periods of development are considered. The research material in this article is the work of Russian scientists who are devoted to the study of the essence and features of the mythologies of Russian society at different stages of its development. As research methods, the author used methods of historical, cultural and socio-cultural analysis, as well as the method of structural analysis, which provides a comprehensive study of various components of the phenomenon of social mythology. In the course of the research, the author identified several historical periods with their own characteristics in the structure of folk mythology and mythologies: 1) The ancient Slavs; 2) Late Middle Ages and earlier Modern Times; 3) The era of Peter I and the Great Reforms; 4) The era of the late imperial Russian state, the Soviet period and the post-Soviet era; 5) Modern mythologems of Russian society.

    keywords: mythologem; society; myth; heritage; mentality; tradition; mythology; historical period.

  • Мифологема "счастливого детства" в советской детской литературе [стр. 23-35]
    Мочалова Надежда Юрьевна, кандидат философских наук, доцент, кафедра Гуманитарных и социально-экономических наук, Нижнетагильский государственный социально-педагогический институт, Российский государственный профессионально- педагогический университет, Нижний Тагил
    подробнее 

    Цитировать: Мочалова Н.Ю. Мифологема "счастливого детства" в советской детской литературе // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 23-35. EDN: GGGADT. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.4

    В статье рассматривается мифологема "счастливого детства", устойчиво вошедшая в сознание нескольких поколений людей. Феномен детства советского периода репрезентируется через литературные образы, служащие аксиологическими моделями сознания и поведения. Мифологема "счастливого детства" является отражением базовых ценностей, транслируемых в культурном пространстве советского общества. Цель исследования – выявить специфику и эволюцию мифа о счастливом детстве в системе государственной идеологии советского периода. В работе использовались принципы историзма, системно-структурного анализа, теоретической реконструкции и моделирования социальных процессов в культуре. Также был использован аксиологический метод, обосновывающий роль и место мифа счастливого детства в литературе. В заключении делаются выводы о востребованности данной мифологемы в пространстве актуальной культуры.

    ключевые слова: счастливое детство; мифологема; детская литература; социальный проект; советская культура.

    The mythologeme of "happy childhood" in soviet children's literature
    Mochalova Nadezhda Yurievna, PhD of Philosophical sciences, Associate Professor, Department of Humanities and Socio-Economic Sciences, Nizhny Tagil State Social Pedagogical Institute, Russian State Vocational Pedagogical University, Nizhny Tagil

    The article examines the mythology of "happy childhood," which has steadily entered the consciousness of several generations of people. The phenomenon of childhood of the Soviet period is represented through literary images that serve as axiological models of consciousness and behavior. The mythology of "happy childhood" is a reflection of the basic values broadcast in the cultural space of Soviet society. The task of the work is to identify the specifics and evolution of the myth of a happy childhood in the system of state ideology of the Soviet period. The work used the principles of historicism, system-structural analysis, theoretical reconstruction and modeling of social processes in culture. An axiological method was also used, justifying the role and place of the myth of a happy childhood in literature. In conclusion, conclusions are drawn about the demand for this mythology in the space of actual culture.

    keywords: happy childhood; mythology; children's literature; social project; Soviet culture.

  • Феномен "арт-коллабораций" в профессиональной среде художников [стр. 29-36]
    Нетреба Елизавета Сергеевна, доцент кафедры Станковой живописи, Уральский государственный архитектурно-художественный университет, Екатеринбург ORCID: 0000-0002-9749-5569
    подробнее 

    Цитировать: Нетреба Е. С. Феномен "арт-коллабораций" в профессиональной среде художников // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 29-36. EDN: TBRWKE. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.5

    Статья посвящена анализу и систематизации современных форм и видов коллективных практик художников. Автор ставит целью исследования рассмотреть феномен арт-коллабораций современных художников в профессиональной среде. Научная новизна заключается в актуализации определения "арт-коллабораций" в ключе интерперсонального подхода, систематизации форм и видов арт-коллабораций в рамках коммуникаций профессиональных художников, а также обозначении инструментов, способствующих выстраиванию взаимодействия в данных творческих объединениях. В результате формулируется модель существующих художественных объединений в арт-пространстве современной России с позиции взаимодействия творцов в профессиональном сообществе. Данные знания призваны способствовать ориентации художников в профессиональном сообществе.

    ключевые слова: коллективные действия; творческие объединения; арт-коллаборация; современная культура; функции арт-коллабораций; формы арт-коллабораций; виды арт-коллабораций; изобразительное искусство.

    The phenomenon of "art collaborations" in the professional environment of artists
    Netreba Elizaveta Sergeevna, Associate Professor, Department of Easel Painting, Ural State University of Architecture and Art, Yekaterinburg

    The article is devoted to the analysis and systematization of modern forms and types of collective practices of artists. The purpose of the research is to consider the phenomenon of art collaborations of contemporary artists in a professional environment. The scientific novelty lies in updating the definition of "art collaborations" in the key of an interpersonal approach, systematizing the forms and types of art collaborations within the framework of communications of professional artists, as well as identifying tools that contribute to building interaction in these creative associations. As a result, a model of existing art associations in the art space of modern Russia is formulated from the perspective of the interaction of creators in the professional community. This knowledge is designed to help orient young authors in the professional community.

    keywords: collective action; creative associations; art collaboration; modern culture; functions of art collaborations; forms of art collaborations; types of art collaborations; fine art.

  • Древние китайские анатомические иллюстрации: их влияние на современное искусство и архитектуру [стр. 37-43]
    Фань Юйси, аспирант, Российский государственный педагогический университет им. А.И. Герцена, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Фань Юйси. Древние китайские анатомические иллюстрации: их влияние на современное искусство и архитектуру // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 37-43. EDN: TXNAYG. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.6

    Статья рассматривает роль анатомических иллюстраций Древнего Китая в контексте мировой культуры, искусства и архитектуры. Древнекитайские анатомические изображения, первоначально созданные для медицинских и научных целей, стали значимым элементом культурного наследия, отражающим философию и дух времени. Исследуется их влияние на архитектурные и арт-проекты, а также их роль в культурной дипломатии и глобализации как смыслообразующий диалог между прошлым и будущим, Востоком и Западом.

    ключевые слова: древнекитайская анатомия; архитектурные инновации; глобализация в искусстве; современное искусство; архитектурные тенденции.

    Ancient Chinese anatomical illustrations: their impact on modern art and architecture
    Fang Yuxi, Postgraduate student, Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Peterburg

    The article examines the role of ancient Chinese anatomical illustrations in the context of world culture, art, and architecture. Originally created for medical and scientific purposes, ancient Chinese anatomical images have become a significant element of cultural heritage, reflecting the philosophy and spirit of the times. Their influence on architectural and art projects, as well as their role in cultural diplomacy and globalization, is explored as a meaning-forming dialogue between past and future, East and West.

    keywords: ancient Chinese anatomy; architectural innovations; globalization in art; contemporary art; architectural trends.

  • Последний гений русской музыки ХХ столетий – Альфред Шнитке [стр. 44-54]
    Чупахина Татьяна Ивановна, кандидат философских наук, доцент кафедры музыкального искусства, Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского, Омск SPIN-код: 6331-4360
    подробнее 

    Цитировать: Чупахина Т.И. Последний гений русской музыки ХХ столетий – Альфред Шнитке // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 44-54. EDN: NVOUUU. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.7

    В культуре и музыкальном искусстве ХХ века особое значение приобрел крупнейший художник – композитор Альфред Гарриевич Шнитке. Музыка композитора – это уникальное явление. Она отражает не только философские и жизненные проблемы, но и передает нам атмосферу эпохи, позволяя нам осмыслить время через музыку. Современные исследователи с увлечением изучают феномен гения отечественной культуры – А. Шнитке. Он привлекает внимание своей многогранностью и захватывает своей уникальностью. Этот феномен несет в себе цельность и органичность, который неизменно вызывают желание провести культурологический и философский анализ его явлений. Основой изучения стали многочисленные исследования современников композитора, первоисточники: беседы, интервью, документы. Объектом исследования является музыка Альфреда Шнитке как способ репрезентации нового мироощущения. Предметом исследования является творчество Шнитке, рассмотренное сквозь призму этико-философских взглядов композитора. Цель исследования заключается в анализе художественного мышления А. Шнитке с использованием компаравистского, герменевтического, интерпретативного и интертекстуального подходов. Данная работа направлена на обоснование эволюции его творчества в этом контексте. Основная научная новизна исследования заключается в попытке углубленного рассмотрения музыкальной философии А. Шнитке с помощью указанных методов. Предполагается, что материалы работы позволят сформировать более полное представление о личности Альфреда Шнитке, осмыслить его роль и значение в истории развития отечественного искусства ХХ века. Статья приурочена к памятной дате – 90-летию со дня рождения А.Г. Шнитке (дата рождения 24. 11.1934, дата смерти 03. 08. 1998).

    ключевые слова: концептуально-мировоззренческие принципы; музыкальная философия; стиль; полистилистика; рационализм; интроспективная направленность.

    The last genius of Russian music of the XX century – Alfred Schnitke
    Chupakhina Tatyana Ivanovna, PhD of Philosophical sciences, Associate Professor, Department of Musical Art, Omsk State University named after F.M. Dostoevsky, Omsk

    In the culture and musical art of the twentieth century, the greatest artist – composer Alfred Garrievich Schnittke acquired special importance. It reflects not only philosophical and life problems, but also conveys to us the atmosphere of the epoch, allowing us to relive time. Modern researchers are enthusiastically studying the phenomenon of the genius of Russian culture – A. Schnittke. It attracts attention with its versatility and captures with its uniqueness. This phenomenon carries a wholeness and organicity, which invariably arouse the desire to conduct a cultural and philosophical analysis of its phenomena. The basis of the study was numerous studies of the composer's contemporaries, primary sources: conversations, interviews, documents. The object of the research is the music of Alfred Schnittke as a way of representing a new worldview. The subject of the study is Schnittke's work, considered through the prism of the composer's ethical and philosophical views. The purpose of this study is to analyze the artistic thinking of A. Schnittke using comparative, hermeneutical, interpretative and intertextual approaches. This work is aimed at substantiating the evolution of his work in this context. The main scientific novelty of our research lies in an attempt to examine in-depth the musical philosophy of A. Schnittke using these methods. It is assumed that the materials of the work will allow to form a more complete picture of the personality of Alfred Schnittke, to comprehend his role and importance in the history of the development of Russian art of the twentieth century. The article is dedicated to the memorable date – the 90th anniversary of the birth of A.G. Schnittke (date of birth 24.11.1934, date of death 03.08. 1998).

    keywords: conceptual and ideological principles; musical philosophy; style; polystylistics; rationalism; introspective orientation.

Искусствоведение
  • Инструменты конструирования ложной достоверности о городе в кинематографическом творчестве Вуди Аллена (на примере фильма "Вики Кристина Барселона") [стр. 55-61]
    Бабалова Алина Тамазовна, студентка бакалавриата, НИУ Высшая школа экономики, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Бабалова А.Т. Инструменты конструирования ложной достоверности о городе в кинематографическом творчестве Вуди Аллена (на примере фильма "Вики Кристина Барселона") // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 55-61. EDN: NWNAVE. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.8

    Урбанистические коды играют важную роль в кинематографическом творчестве режиссёра Вуди Аллена. Его фильмы становятся для зрителей кинооткрыткой в рамках определенных пространственных и временных координат. Он конструирует доверие к той картинке города, которую отражает в своём кино благодаря реализму произведений. Однако изображаемая подлинность и аутентичность являются ложными, так как режиссёру присущ неестественный взгляд на городское пространство и его жителей. Статья рассматривает инструменты конструирования ложной достоверности о городе на примере фильма "Вики Кристина Барселона". Режиссёр намеренно выстраивает языковой барьер между американскими и испанскими персонажами, изображает архитектуру и убранство города через призму взгляда американского туриста. Стереотипизирует он и самих жителей: люди в Барселоне занимаются творческими профессиями, им чужд тяжелый труд, они гиперэмоциональны и открыто проявляют свою сексуальность, зачастую даже манипулируя ею. Экзотизация проводится и на техническом уровне устройства фильма: в музыке используются стереотипные гитарные мотивы, а картинка отличается обилием красного цвета как цвета страсти. Романтизация Барселоны американским режиссёром сравнивается в статье с положениями о постколониализме, выдвинутыми Хоми Баба, для доказательства того, что используемые Вуди Алленом механизмы конструирования ложной подлинности универсальны и применимы к колониальной западной оптике смотрения на неамериканские города.

    ключевые слова: Вуди Аллен; Испания; город; постколониализм; экзотизация; стереотипизация; сексуализация; ложная аутентичность; ложная подлинность.

    Tools for constructing false authenticity about the city in the cinematic work of Woody Allen (using the example of the film "Vicky Cristina Barcelona")
    Babalova Alina Tamazovna, student, National Research University Higher School of Economics, Moscow

    Urban codes play an important role in the cinematic work of director Woody Allen. His films become an opening for the audience within the framework of certain spatial and temporal coordinates. He constructs trust in the image of the city, which he reflects in his cinema thanks to the realism of his works. However, the authenticity and authenticity depicted are false, as the director has an unnatural view of the urban space and its inhabitants. The article examines the tools for constructing false authenticity about the city using the example of the film "Vicky Cristina Barcelona". The director deliberately builds a language barrier between American and Spanish characters, portrays the architecture and decoration of the city through the prism of an American tourist's gaze. He also stereotypes the residents themselves: people in Barcelona are engaged in creative professions, hard work is alien to them, they are hyperemotional and openly show their sexuality, often even manipulating it. Exotisation is also carried out at the technical level of the film's device: stereotypical guitar motifs are used in the music, and the picture is characterized by an abundance of red as the color of passion. The romanticization of Barcelona by the American director is compared in the article with the provisions on postcolonialism put forward by Homi Baba to prove that the mechanisms used by Woody Allen to construct false authenticity are universal and applicable to the colonial Western optics of looking at non-American cities.

    keywords: Woody Allen; Spain; city; postcolonialism; exoticism; stereotyping; sexualization; false authenticity; false authenticity.

  • Роль веб-дизайна в формировании визуальной идентичности бренда [стр. 62-73]
    Букина Полина Олеговна, магистрант; Сидорова Дарья Викторовна, магистрант; Тулин Егор Игоревич, cтарший преподаватель ; Институт графики и искусства книги имени В.А. Фаворского, Московский политехнический университет, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Букина П.О., Сидорова Д.В., Тулин Е.И. Роль веб-дизайна в формировании визуальной идентичности бренда // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 62-73. EDN: RLMUJG. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.9

    Данная статья представляет исследование о роли веб-дизайна в процессе формирования визуальной идентичности бренда. Статья освещает ряд ключевых аспектов веб-дизайна, влияющих на формирование визуальной идентичности бренда. Эти аспекты включают в себя выбор цветовой гаммы, типографики, логотипа и других элементов, являющихся существенными инструментами для создания узнаваемого стиля и образа бренда: выбор цветовой гаммы, шрифтов, построения композиции, использование анимации и других элементов, транслирующих идентичность бренда на веб-странице. Статья подчеркивает значимость веб-дизайна в формировании визуальной идентичности бренда и предоставляет рекомендации по созданию эффективного веб-дизайна, способного помочь бренду выделиться на рынке и укрепить свою конкурентоспособность.

    ключевые слова: веб-дизайн; бренд; визуальная идентичность бренда; айдентика; веб-страница; коммуникация; аудитория; ценности; цели; цветовая палитра; типография; логотип; графические элементы; узнаваемость; продвижение; восприятие; конкурентоспособность.

    The role of web design in forming a brand's visual identity
    Bukina Polina Olegovna, Undergraduate student ; Sidorova Daria Viktorovna, Undergraduate student ; Tulin Egor Igorevich, Senior lecturer ; Institute of Graphics and Book Art named after V.A. Favorsky, Moscow Polytechnic University, Moscow

    This article presents a study on the role of web design in the process of forming a brand's visual identity. The article highlights a number of key aspects of web design that influence the formation of a brand's visual identity. These aspects include the choice of colors, typography, logo and other elements, which are essential tools for creating a recognizable style and brand image: choosing colors, fonts, composition, using animation and other elements that convey the brand identity on a web page. The article emphasizes the importance of web design in shaping a brand's visual identity and provides guidance on creating effective web design that can help a brand stand out in the market and strengthen its competitiveness.

    keywords: web-design; brand; visual brand identity; identity; website; communication; audience; values; goals; color palette; typography; logo; graphic elements; recognition; promotion; perception; competitiveness.

  • Образы Венеции в творчестве Дмитрия Бушена [стр. 74-83]
    Гурулева Ирина Вадимовна, заместитель заведующего отделом, Отдел научной реставрации и консервации, Государственный Эрмитаж, Санкт- Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Гурулева И.В. Образы Венеции в творчестве Дмитрия Бушена // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 74-83. EDN: RLOEUB. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.10

    В статье рассматриваются пейзажи с видами Венеции, выполненные художником Дмитрием Дмитриевичем Бушеном (1893–1993) в период с конца 1920-х до 1970-х годов. Бушен – русско-французский художник, известный, прежде всего, как автор эскизов театральных костюмов и декораций. В Европе Бушен успешно работал в разных стилях и жанрах: как живописец, книжный и станковый график, дизайнер. Его станковая графика освещена в литературе довольно поверхностно, при этом пейзажи и натюрморты, в том числе выполненные в путешествиях по Италии и югу Франции, являются важной частью творческого наследия Д.Д. Бушена. На примере венецианских пейзажей прослеживается трансформация художественной манеры Бушена, особенности использования им разных графических и живописных техник. Исследование позволяет шире и полнее оценить творчество многогранного и плодовитого художника Дмитрия Бушена.

    ключевые слова: пейзаж; графика; рисунок; пастель; живопись; русская эмиграция; анализ творчества художника; Италия.

    Images of Venice in the works of Dimitri Bouchene
    Guruleva Irina Vadimovna, Deputy head department, Department of Scientific Restoration and Conservation, The State Hermitage Museum, Saint Petersburg

    The article is dedicated to research of artist Dimitri Bouchene's (1893–1993) landscapes with views of Venice, performed from the late 1920s to the 1970s. Dimitry Bouchene is a Russian-French artist, best known as the author of set designs and theatre costumes. In Europe Bouchene successfully worked in different styles and genres: as a painter, book illustrator and graphic artist, designer. The artist's easel graphics is studied in the literature rather poor, while landscapes and still-life, including those made while traveling in Italy and the south of France, are an important part of Bouchene's artistic legacy. Drawing on the example of the Venetian landscapes, the transformation of Bouchene's artistic style and the peculiarities of his use of various graphic and painting techniques are traced. The study allows to comprehend wider and more complete the artistic heritage of the multifaceted and productive artist Dimitri Bouchene.

    keywords: landscape; graphics works; drawings; pastel; painting; Russian emigration; analysis of the artist's style; Italy.

  • "Музыка сердца": слуховой перелом в творчестве Людвига ван Бетховена [стр. 84-90]
    Дэн Цзыюэ, аспирант, Институт музыки, театра и хореографии, Российский государственный университет имени А. И. Герцена, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Дэн Цзыюэ. "Музыка сердца": слуховой перелом в творчестве Людвига ван Бетховена // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 84-90. EDN: NOZRYT. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.11

    Статья посвящена судьбоносной перемене в творчестве величайшего классика Людвига ван Бетховена, связанной со страшным недугом - глухотой. Внешние жизненные причины оказали огромное воздействие на мышление композитора, его отношение к действительности, что стало причиной погружения во внутренний мир музыканта и изоляцию от внешнего мира. Эти обстоятельства привели к невиданному претенденту открытия новых видов форм, звуковых сочетаний, расширения возможностей музыкальной динамики и метроритмики, регистровых красок, тембровых сочетаний и декламационно-мелодической риторики. В статье выявлены определенные новшества, перевернувшие представление современников о музыкальных возможностях вообще, и предопределили на многие годы вперед дальнейшее музыкальное развитие, подтверждая актуальность настоящего исследования. Из Бетховена выросли многие выдающиеся композиторы XIX-XX веков - Шуберт, Шопен, Вагнер, Лист, Чайковский, Брукнер и др., воспевшие вслед за маэстро мощь человеческой воли, противостоящей силе судьбы и рока. Композитор писал практически во всех музыкальных жанрах своей эпохи, хорошо знал возможности инструментов и сам виртуозно владел фортепианной и скрипичной игрой. В результате данного исследования установлен факт, в котором обоснуется, что отсутствие слуха стало катализатором для раскрытия новых звуковых горизонтов, которые оформлялись в новые формы и тембры великого мастера. Исследование этого феномена во все времена будет актуальным, так как невозможно до конца постичь силу и возможности человеческой природы.

    ключевые слова: творчество Людвига ван Бетховена; музыкальные способности; внешний и внутренних слух; музыкальная гармония мира; музыка сердца; слуховой перелом.

    "Music of the Heart": an auditory fracture in the work of Ludwig van Beethoven
    Deng Ziyue, Postgraduate, Institute of Music, Theater and Choreography, Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

    The article is devoted to the fateful change in the work of the greatest classic Ludwig van Beethoven, associated with a terrible disease – deafness. External life reasons had a huge impact on the composer's thinking, his attitude to reality, which caused immersion into the inner world of the musician and isolation from the outside world. These circumstances have led to an unprecedented pretender of discovering new types of forms, sound combinations, expanding the possibilities of musical dynamics and metrorhythmics, register colors, timbre compositions and declamatory-melodic rhetoric. The article identifies certain innovations that turned the contemporaries' idea of musical possibilities in general upside down and predetermined further musical development for many years to come, confirming the relevance of this research. Many outstanding composers of the XIX-XX centuries grew out of Beethoven – Schubert, Chopin, Wagner, Liszt, Tchaikovsky, Bruckner, etc., who sang after the maestro the power of the human will, opposing the power of fate and rock. The composer wrote in almost all musical genres of his era, was well aware of the possibilities of instruments and himself masterfully mastered piano and violin playing. As a result of this study, a fact has been established, which proves that the absence of hearing became a catalyst for the disclosure of new sound horizons, which were shaped into new forms and timbres of the great master. The study of this phenomenon will always be relevant, since it is impossible to fully comprehend the power and possibilities of human nature.

    keywords: creativity of Ludwig van Beethoven; musical abilities; external and internal hearing; musical harmony of the world; heart disease; auditory fracture.

  • Творчество Б. Мирончука в контексте тенденций популярной музыки для баяна [стр. 91-96]
    Мирошниченко Олег Николаевич, аспирант, Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Мирошниченко О.Н. Творчество Б. Мирончука в контексте тенденций популярной музыки для баяна // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 91-96. EDN: GFTAKH. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.12

    Статья посвящена изучению творчества донецкого композитора и исполнителя Б. Мирончука в контексте тенденций популярной музыки для баяна. Сочинения рассматриваются с точки зрения авторского почерка и закономерностей жанрово-стилевых тенденций популярной музыки. Представлена периодизация творчества автора, композиции систематизированы на основе трех крупных жанровых пластов, определен стилистический диапазон произведений. Доказано, что в рамках собственного стиля композитор создает пьесы, первоосновой в которых выступает популярная музыка.

    ключевые слова: Б. Мирончук; периодизация; академическая и популярная музыка; песенность; танцевальность; синтез жанровых разновидностей; джаз; рок; латиноамериканская музыка.

    Work of B. Mironchuk in the context of popular music trends for the accordion
    Miroshnichenko Oleg Nikolaevich, Postgraduate student, Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article is devoted to the study of the work of Donetsk composer and performer B. Mironchuk in the context of trends in popular music for accordion. The compositions are considered from the point of view of the author's handwriting and the patterns of genre and style trends of popular music. The periodization of the author's work is presented, the compositions are systematized on the basis of three major genre layers, and the stylistic range of works is determined. It is proved that within the framework of his own style, the composer creates plays, the primary basis of which is popular music.

    keywords: B. Mironchuk; periodization; academic and popular music; songfulness; danceability; synthesis of genre varieties; jazz; rock; Latin American music.

  • Применение методологии М. Вебера при изучении выставочной деятельности Императорской Академии художеств второй половины ХIХ века [стр. 97-101]
    Пиндюр Анастасия Владимировна, аспирантка, Санкт-Петербургская академия художеств имени Ильи Репина (Санкт-Петербургская академия художеств), Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Пиндюр А.В. Применение методологии М. Вебера при изучении выставочной деятельности Императорской Академии художеств второй половины ХIХ века // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 97-101. EDN: MQZSAE. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.13

    В статье рассматривается применение методологии Макса Вебера в контексте выставочной деятельности Императорской Академии художеств (ИАХ). Проблемы методологии в современном искусствоведении являются наиболее уязвимой стороной научно-исследовательской деятельности, поскольку искусствоведение еще не выработало четкую систему методологии и ее практическое применение. В статье рассмотрены тенденции развития выставочного процесса ИАХ. Тема выставок принадлежит области социально-общественной сферы деятельности по вопросу культуры ХIХ века и включает в себя большой пласт социологических аспектов. Предлагаемая тема является актуальной, поскольку находит один из способов решения сущности проблемы методологии искусствоведения. Приведенные в статье периодические данные публикуются впервые.

    ключевые слова: выставочная деятельность Академии художеств; вторая половина ХIХ века; методология; социология М. Вебера; методология Вебера; Императорская Академия художеств.

    The application of M. Weber's methodology in the study of the exhibition activities of the Imperial Academy of Arts of the second half of the XIX century
    Pindur Anastasia Vladimirovna, Postgraduate student, St. Petersburg Academy of Arts named after Ilya Repin (St. Petersburg Academy of Arts), Saint Petersburg

    The article analyses the use of Max Weber's methodology in the context of the exhibition activities of the Imperial Academy of Arts. Methodological issues in contemporary art history are a critical aspect of research activity, as art history lacks a clear system of methodology and practical application. The topic of exhibitions belongs to the field of social and public sphere of activity on the issue of culture of the 19th century and includes a large layer of sociological aspects. The proposed topic is relevant, as it finds one of the ways to solve the essence of the problem of methodology of art history. The periodical data given in the article are published for the first time.

    keywords: exhibition activity of the Academy of Arts; second half of the 19th century; methodology; M. Weber's sociology; Weber's methodology; Imperial Academy of Arts.

  • Роль типографики в формировании визуальной айдентики бренда [стр. 102-112]
    Самойленко Ирина Сергеевна, кандидат экономических наук, доцент, доцент кафедры Художественно-технического оформления печатной продукции; Могутина Марина Евгеньевна, магистрант ; Институт графики и искусства книги имени В.А. Фаворского, Московский политехнический университет, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Самойленко И.С., Могутина М.Е. Роль типографики в формировании визуальной айдентики бренда // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 102-112. EDN: KQHPBP. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.14

    Цель исследования – выявить особенности использования такого инструмента, как типографика в формировании визуального образа бренда, его пластические возможности в ситуации необходимости решения современных задач масштабируемости визуальной идентичности, обусловленной мультиплатформенностью визуальных коммуникаций брендов. В статье представлены роль и возможности типографики в формировании визуальной идентичности и решении различных задач бренда; рассмотрены дифференцирующие возможности типографики в классической и динамической айдентике, рекламной визуальной коммуникации бренда, кинетическая пластичность типографики; приведены примеры кейсов айдентики брендов, иллюстрирующие выводы.

    ключевые слова: дизайн; бренд; визуальная айдентика; типографика; роль типографики.

    The role of typography in the formation of a brand's visual identity
    Samoilenko Irina Sergeevna, PhD of Economics, Associate Professor, Department of Artistic and Technical Design of Printed Products; Mogutina Marina Eugenievna, Undergraduate student ; Institute of Graphics and Book Art named after V.A. Favorsky, Moscow Polytechnic University, Moscow

    The purpose of the study is to identify the features of using such a tool as typography in the formation of a visual image of a brand, its plastic capabilities in the situation of the need to solve modern problems of scalability of visual identity, caused by the multiplatform nature of visual communications of brands. The article presents the role and capabilities of typography in the formation of visual identity and solving various brand problems; the differentiating capabilities of typography in classical and dynamic identity, advertising visual communication of the brand, kinetic plasticity of typography are considered; Examples of brand identity cases are given to illustrate the conclusions.

    keywords: Design; brand; visual identity; typography; the role of typography.

  • "Адажио" режиссера Г. Бардина в контексте авторского стиля [стр. 113-119]
    Толпеева Надежда Ивановна, аспирант, Тамбовский государственный музыкально- педагогический институт имени С.В. Рахманинова, Тамбов SPIN-код: 7935-0526
    подробнее 

    Цитировать: Толпеева Н.И. "Адажио" режиссера Г. Бардина в контексте авторского стиля // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 113-119. EDN: KZMMOK. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.15

    Цель исследования – на основе анализа анимационного фильма режиссера Г. Бардина "Адажио" (Россия, киностудия "Стайер", 2000) обозначить основные принципы введения заимствованного музыкального материала в медиатекст. Доказывается, что в данном фильме музыка позиционируется как главное действующее лицо, благодаря которому раскрывается драматургия режиссерского замысла. Рассмотрены подходы к классификации музыкального материала в анимационных работах Г. Бардина по принципу точного цитирования, компиляции и принципа фрагментарности. Отмечены характерные черты, объединяющие их на уровне концепции, цветового и музыкально-звукового решений. Цитата маркируется в творчестве режиссера как особенность его стиля и стержень к постижению смысла философских сюжетных линий.

    ключевые слова: Г. Бардин; анимация; цитата; музыка; классификация; видеоряд; функционирование; драматургия; стиль.

    "Adagio" directed by G. Bardin in the context of the author's style
    Tolpeeva Nadezhda Ivanovna, Postgraduate student, Tambov State Musical Pedagogical Institute named after S.V. Rachmaninov, Tambov

    The purpose of the study is to identify the basic principles of introducing borrowed musical material into the media text based on the analysis of the animated film directed by G. Bardin "Adagio" (Russia, Stayer Film Studio, 2000). It is proved that in this film music is positioned as the main character, thanks to which the dramaturgy of the director's idea is revealed. The approaches to the classification of musical material in G. Bardin's animated works on the principle of accurate quoting, compilation and fragmentation are considered. The characteristic features that unite them at the level of concept, color and musical and sound solutions are noted. The quote is marked in the director's work as a feature of his style and a core to comprehending the meaning of philosophical storylines.

    keywords: G. Bardin; animation; quotation; music; classification; video sequence; functioning; drama; style.

Политология
  • Мода на искусственный интеллект: переосмысливая перспективы реального использования технологии ИИ в сфере международных отношений и большой политики [стр. 120-127]
    Леви Дмитрий Андреевич, кандидат политических наук, Санкт-Петербургский государственный университет, Санкт-Петербург SPIN-код: 5225-4467
    подробнее 

    Цитировать: Леви Д.А. Мода на искусственный интеллект: переосмысливая перспективы реального использования технологии ИИ в сфере международных отношений и большой политики // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 120-127. EDN: LGLCFG. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.16

    Целью исследования является анализ текущего использования и перспектив использования алгоритмов искусственного интеллекта в сфере международных отношений. Задачей автора является критическая оценка существующих ниш, где искусственный интеллект может дать что-то новое для анализа или управления международными отношениями. Автор проводит оценку имеющихся публикаций и приходит к выводу о чрезмерной моде на использование понятия искусственный интеллект без какого-либо применения технологии. В подавляющем большинстве случаев применительно к сфере международных отношений автоматизация, машинное обучение и даже генеративный интеллект оказываются лишь вспомогательным инструментом уровня секретаря, а говорить о перспективе развития специализированных алгоритмов искусственного интеллекта в сфере международных отношений, отличных от базовых офисных ИИ-помощников и специализированных аналитических программ, пока не приходится ввиду отсутствия соответствующих идей, а зачастую и задач.

    ключевые слова: искусственный интеллект; международные отношения; машинное обучение; большие данные; слабый ИИ; хайп; медиа; генеративный искусственный интеллект; мировая политика

    The hyip of artificial intelligence: rethinking the prospects for the real use of AI technology in the field of international relations and big politics
    Levi Dmitri Andreevich, PhD of Political science, St. Petersburg State University, Saint Petersburg

    The purpose of the study is to analyze the current use and prospects of using artificial intelligence algorithms in the field of international relations. The author's task is to critically assess existing niches where artificial intelligence can provide something new for the analysis or management of international relations. The author evaluates the available publications and comes to the conclusion about the excessive fashion for using the concept of artificial intelligence without any application of technology. In the vast majority of cases, in relation to the field of international relations, automation, machine learning and even generative intelligence turn out to be only an auxiliary tool at the secretary level, and it is not necessary to talk about the prospect of developing specialized artificial intelligence algorithms in the field of international relations, other than basic office AI assistants and specialized analytical programs, due to the lack of relevant ideas, and often and goals.

    keywords: artificial intelligence; international relations; machine learning; big data; weak AI; media; generative artificial intelligence; world politics.

  • Молодежное парламентское движение как инновационная практика формирования гражданской идентичности: опыт форума "iВолга–2023" [стр. 128-134]
    Москаленко Владимир Антонович, аспирант, Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, Нижний Новгород
    подробнее 

    Цитировать: Москаленко В.А. Молодежное парламентское движение как инновационная практика формирования гражданской идентичности: опыт форума "iВолга –2023" // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 128-134. EDN: LICLPU. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.17

    Цель исследования – представить молодежное парламентское движение как одну из наиболее востребованных форм гражданской, общественной и политической активности молодых людей в России, равно как и инновационных практик формирования гражданской идентичности. Молодежь страны со своей стороны активно использует данный инструмент для участия в решении актуальных государственных вопросов и проблем. Основные выводы представлены тезисами о практикоориентированности, инновационности и творческом подходе молодежного парламентского движения к процессам формирования гражданской идентичности, проиллюстрированными примером Молодежного форума Приволжского федерального округа "iВолга-2023". На основе подробного анализа проекта модельного закона "О патриотическом воспитании в субъекте Российской Федерации" делается вывод об исключительной востребованности данной инициативы, ведущей к построению гармоничной системной структуры патриотического воспитания. Научная новизна исследования детерминирована тем обстоятельством, что молодежный парламентаризм и на региональном уровне, и в масштабах федеральных округов становится эффективной представительной структурой в диалоге с властью, вносящей реальные предложения по совершенствованию законодательства, а молодое поколение в свою очередь использует данный инструмент как эффективный способ политической реализации.

    ключевые слова: молодежное парламентское движение; молодежный парламент; форум "iВолга – 2023"; законодательная инициатива; Приволжский федеральный округ; гражданская идентичность.

    Youth parliamentary movement as an innovative practice of forming the civic identity: the experience of the iVolga 2023 forum
    Moskalenko Vladimir Antonovich, Postgraduate student, Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, Nizhni Novgorod

    The purpose of the study is to present the youth parliamentary movement today as one of the most popular forms of civic, social and political activity of young people in Russia, as well as innovative practices for civic identity formation. The youth in its turn are actively using this tool to participate in solving pressing country issues and problems. The main conclusions of the study are presented by theses about the practice-oriented, innovative and creative approach of the youth parliamentary movement to the processes of forming civil identity, illustrated by the example of the Volga Federal District Youth Forum "iVolga-2023". Based on a detailed analysis of the draft model law "On Patriotic Education in a Subject of the Russian Federation," a conclusion is made about the exceptional demand for this initiative, leading to the construction of a harmonious systemic patriotic education structure. The scientific novelty of the study is determined by the fact that youth parliamentarism both at the regional level and on the scale of federal districts becomes an effective representative structure in dialogue with the authorities, making real proposals for improving legislation, and the younger generation, in turn, uses this tool as an effective way of political inclusion.

    keywords: youth parliamentary movement; youth parliament; iVolga 2023 forum; legislative initiative; Volga Federal District; civic identity.

  • Влияние заключенных в Осло соглашений на палестинский политический режим [стр. 135-141]
    Сулайман Сулайман Исмаил Мохаммед, аспирант, Институт социально-философских наук и массовых коммуникаций, Казанский (Приволжский) федеральный университет, Казань, Республика Татарстан
    подробнее 

    Цитировать: Сулайман С.И.М. Влияние заключенных в Осло соглашений на палестинский политический режим // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 135-141. EDN: JCHGUU. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.18

    В настоящее время является актуальным рассмотрение вопросов политического режима Палестины. В статье представлена развёрнутая характеристика Палестинского политического режима, анализируется влияние соглашения, заключенного в Осло, и последовавших за ним создания Палестинской национальной администрации и развития палестинского политического режима. Рассмотрено существование палестинских политических партий как фактор, влияющий на ее функционирование и эффективность, а также на форму правления в Палестине. Обозначены последствия победы движения ХАМАС на выборах в законодательные органы в 2006 году. В результате, сделаны выводы, касающиеся влияния соглашений на политический режим Палестины.

    ключевые слова: политический режим; соглашения в Осло; Палестина; Израиль; политические партии; Организация освобождения Палестины; Палестинская национальная администрация.

    The impact of the Oslo Accords on the Palestinian political regime
    Sulaiman Sulaiman Ismail Mohammed, Postgraduate student, Institute of Social and Philosophical Sciences and Mass Communications, Kazan (Volga Region) Federal University, Republic of Tatarstan

    Currently, consideration of the issues of the political regime of Palestine is relevant. The article presents a detailed description of the Palestinian political regime, analyzes the impact of the Oslo agreement and the subsequent creation of the Palestinian National Authority and the development of the Palestinian political regime. The existence of Palestinian political parties is considered as a factor influencing its functioning and effectiveness, as well as the form of government in Palestine. The consequences of the victory of the Hamas movement in the legislative elections in 2006 are outlined. As a result, conclusions were drawn regarding the impact of the agreements on the political regime of Palestine.

    keywords: Political regime; Oslo Accords; Palestine; Israel; political parties; Palestine Liberation Organization; Palestinian National Authority.

Социология
  • Основные факторы мотивации персонала в организации [стр. 142-146]
    Гильдингерш Марина Григорьевна, доктор экономических наук, профессор SPIN-код: 6374-9743 ORCID: 0000-0003-1017-8489; Шадрин Александр Александрович, аспирант SPIN-код: 3791-1620 ORCID: 0009-0007-5437-8286; Санкт-Петербургский государственный экономический университет, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Гильдингерш М.Г., Шадрин А.А. Основные факторы мотивации персонала в организации // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 142-146. EDN: APGVGO. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.19

    В статье рассматриваются основные факторы мотивации персонала в организации. Целью исследования является провести оценку структуры мотивации в организации, выявить ключевые проблемы и указать на важность учета материальных и нематериальных факторов мотивации при формировании персонала в организации. В результате выявлено, что в системе мотивации организации проседают нематериальные факторы. А именно: возможность в качественном профессиональном обучении персонала, стимулирование, развитие и поддержание благоприятной психологической среды в компании. Кроме этого, указанные факторы – ключевые усилители мотивации сотрудников, способствующие минимизации риска текучести кадров.

    ключевые слова: мотивация; факторы мотивации; управление мотивацией; оценка мотивации; материальная мотивация; нематериальная мотивация; управление персоналом.

    The main factors of staff motivation in the organization
    Gildingersh Marina Grigorievna, DSc of Economics, Professor; Shadrin Alexander Aleksandrovich, Postraduate student; St. Petersburg State University of Economics, St. Petersburg

    The article discusses the main factors of staff motivation in the organization. The purpose of the study is to assess the structure of motivation in the organization, identify key problems and point out the importance of taking into account material and non-material factors of motivation in the formation of personnel in the organization. As a result, it was revealed that intangible factors are sinking into the organization's motivation system. Namely: the opportunity for high-quality professional training of personnel, stimulation, development and maintenance of a favorable psychological environment in the company. In addition, these factors are key motivators of employees, helping to minimize the risk of staff turnover.

    keywords: motivation; motivation factors; motivation management; motivation assessment; material motivation; non-material motivation; personnel management.

  • Особенности досуговой деятельности студенческой молодежи в 2010-х гг. (по материалам социологических исследований) [стр. 147-152]
    Равочкин Никита Николаевич, доктор философских наук, доцент, профессор кафедры истории, философии и социальных наук, Кузбасский государственный технический университет имени Т.Ф. Горбачева; профессор кафедры педагогических технологий, Кузбасский государственный аграрный университет имени В.Н. Полецкова, Кемерово SPIN-код: 9408-2175
    подробнее 

    Цитировать: Равочкин Н.Н. Особенности досуговой деятельности студенческой молодежи в 2010-х гг. (по материалам социологических исследований) // KANT: Social science & Humanities. – 2024. – №2(18). – С. 147-152. EDN: FPKRZQ. DOI: 10.24923/2305-8757.2024-18.20

    В рамках данной статьи на базе проведенных ранее социологических исследований рассматриваются и обобщаются особенности досуговой деятельности российской студенческой молодежи в 2010-е гг. Описана специфика группы социальной группы городская молодежь как проводника инноваций в области досуговых практик. Продемонстрировано влияние ключевых тенденций указанного периода, определивших специфику жизнедеятельности молодежи. Проанализированы данные, полученные по предпочтениям молодежи в организации и проведении свободного времени. Выявлены ориентации российской студенческой молодежи 2010-х на активные формы досуга. В заключение подводятся итоги проведенного исследования.

    ключевые слова: молодежь; досуговые практики; город; повседневность; общество.

    Features of leisure activities of student youth in the 2010s. (based on sociological research)
    Ravochkin Nikita Nikolaevich, DSc of Philosophical sciences, Associate Professor, Kuzbass State Technical University named after T.F. Gorbachev; Kuzbass State Agricultural University named after V.N. Poletskov, Kemerovo

    Within the framework of this article, on the basis of previously conducted sociological research, the features of leisure activities of Russian students in the 2010s are examined and generalized. The specificity of the social group urban youth as a conductor of innovations in the field of leisure practices is described. The influence of key trends of this period, which determined the specifics of youth life, is demonstrated. The data obtained on the preferences of young people in organizing and spending free time are analyzed. The orientations of Russian student youth of the 2010s towards active forms of leisure have been revealed. In conclusion, the results of the study are summed up.

    keywords: youth; leisure practices; city; everyday life; society.

вернуться к каталогу

{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки